4 najlepšie autá pre študenta do 3000€ – spoľahlivosť a variabilita

3Peugeot 207 (2006-2015)

Peugeot 207
Ak hľadáš niečo kompaktnejšie do mesta, máme pre teba zaujímavú voľbu, Peugeot 207 – Zdroj: Peugeot

Pôvodne sme chceli za ďalšie auto označiť legendárny Peugeot 206, ktorý sa produkoval od roku 1998 do roku 2012 (v Iráne sa vyrába dodnes). Uvedomili sme si však, že do cenovej kategórie spadá aj jeho mladší braček a to model 207, ktorý prišiel ešte v roku 2006. Svieži Francúzsky dizajn a príjemné dielenské spracovanie kombinuje so slušnou paletou kvalitných motorov, lacných náhradných dielov a taktiež servisných úkonov.

Veľkou výhodou tohto vozidla je aj fakt, že ho zoženieš vo verzií hatchback, SW (kombi), 3-dverový hatchback a napokon aj CC (kabriolet). Do našej cenovej kategórie ale spadajú predovšetkým prvé dve menované prevedenia.

Bohatá ponuka motorov, neoplatia sa len diesle

Peugeot 207
Auto prináša moderný francúzsky dizajn a taktiež možnosť zaujímavých prvkov výbavy, ako napríklad veľká panoramatická strecha. Zdroj: Peugeot

Ešte pred tým, ako budeš vyberať 207-mičku, treba si dobre zvážiť, či naozaj potrebuješ diesel alebo si vystačíš s benzínom. Hoci bude mať prvá alternatíva nižšiu spotrebu, počítaj s o čosi vyššími prevádzkovými nákladmi na servis.

Tieto autíčka mohli byť firemné a nikdy nevieš, kto na nich pred tebou jazdil. Benzínové verzie sú odolnejšie s tým negatívom, že majú o niečo vyššiu spotrebu. Nie je to ale nič katastrofálne a hoci je 207 pomerne ťažké auto, silnejšie verzie si s váhou hravo poradia. Navyše ak budeš jazdiť hlavne mesto a nie „okresky“ či diaľnice, aj v takomto prípade bude lepší klasický benzínový motor.

Peugeot 207 SW
Verzia SW (kombi) bola veľmi kompaktná, trpí však dizajnom, korý nie je každému po chuti aj preto si horšie drží cenu na trhu s jazdenými vozidlami. Pre teba to ale môže byť paradoxne výhoda. Zdroj: Peugeot

Nafta

Naftové agregáty mali objem 1.4 a 1.6 litra. Oba niesli označenie HDI. Najslabšia verzia mala výkon len 50 kW najsilnejšia 82 kW. Parametre neohúria ale nie je to športový voz. Išlo tu hlavne o nízku spotrebu a pohodlnú jazdu.

Už základný 1.4 litrový naftový motor s výkonom 50 kW sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou. Hoci s ním moc predbiehať nebudeš, rovnako tak budeš menej navštevovať servis a to je jeho veľká výhoda. Silnejšie 1.6 HDi už mali výkon 66 kW, 68 kW, 80 kW a 82 kW.

Odporúčame ti verzie 68 kW a 82 kW. Oba motory dávajú relatívne malej 207-mičke slušnú dynamiku a hlavne solídnu spoľahlivosť. Pri nákupe si však treba dávať obrovský pozor na stav týchto motorov a skontrolovať citlivé komponenty. Takisto odporúčame pravidelné intervaly výmeny oleja, ktoré mnohí majitelia pri týchto motoroch podcenili a vozidlá na to zvykli trpieť.

Benzín

Benzínové verzie boli dostupné taktiež len s objemom buď 1.4 alebo 1.6 litra. Základ začína na 53 kW a vrcholová „športová verzia“ končí na 128 kW. Na tu ale v rebríčku „4 najlepšie autá pre študenta do 3000€“ zabudni. Výkon motorov 1.4 bol 53 kW, 55 kW, 65 kW a 70 kW.

Výkon motorov 1.6 bol potom 80 kW, 88 kW, 110 kW, 115 kW a 128 kW, čo už znie zaujímavejšie. Ak sa rozhodneš pre benzín, odporúčame predovšetkým motor 1.4 8V s výkonom 55 kW s dobrou spoľahlivosťou, povesťou a mechanickou robustnosťou. Výkonu síce nazviš nemá ale do mesta to stačí.

Pri objeme 1.4 ešte ostaneme. Konkrétne pri motore VTi s výkonom 70 kW. Je to asi to najlepšie, s čím si môžeš 207-mičku kúpiť. Slušný výkon autíčko rozhýbe a nebojí sa ísť ani do vyšších otáčok kde poteší príjemná zvuková kulisa. Rovnako tak je tento motor známy pre svoju dobrú spoľahlivosť a príjemnú spotrebu. Motory 1.6 THP sú v kombinácií s malým autom dokonalé. Ich spoľahlivosť však nikdy nepatrila práve k príkladným. Ak sa chceš vyhnúť drahému a zložitému servisu, radšej na ne zabudni.

Výbava a technológie na palube

Peugeot 207
Peugeot 207 má dobre spracovaný interiér. Na palube môžete mať navyše aj slušnú porciu výbav. Zdroj: Peugeot

Začali by sme určite bezpečnosťou, pretože to je to najdôležitejšie, čo ti auto z pohľadu technológií môže ponúknuť. Samozrejmosťou sú asistenčné systémy ako ABS a ESP. Peugeot 207 získal v testoch Euro NCAP dokonca 5 z 5 hviezdičiek. To je príkladná bezpečnosť!

Ak sa pýtaš, čo za svoje peniaze dostaneš vo vnútri, opäť to nebude žiadne terno. Tvoje auto bude mať zrejme manuálnu klimatizáciu, 2x elektrické okná, rádio, palubný počítač, halogénové svetlomety a možno tempomat (na ten treba mať šťastie).

Verzie SW sú ale o čosi lacnejšie ako hatchbacky a ponúkajú aj lepšiu výbavu. Ľahko sa tak môže stať, že natrafíš na vozidlo s obrovskou panoramatickou strechou, dvoj-zónovou automatickou klimatizáciou či dokonca navigačným systémom. Plné výbavy mali dokonca aj koženkové sedadlá, no na Xenóny zabudni.

Ak sa na to ale pozrieme objektívne, už v základnej výbave má Peugeot 207 všetko, čo menej náročný šofér potrebuje. A za 3 000 € sa už nebavíme o základnej výbave.

Alternatíva – môže to byť 206 aj 308

Peugeot 206 Plus
Modernizovaný Peugeot 206 Plus dobre skrýva črty pôvodného modelu z roku 1998 Zdroj: Peugeot

Tentokrát nepôjdeme do iných značiek a ani do koncernových podznačiek. Asi najlepšou alternatívou k Peugeotu 207 je jeho predchodca model 206. Najstaršie kúsky z prelomu milénia nájdeš doslova za pár stoviek. Ich nevýhoda je síce horšia spoľahlivosť (vzhľadom na počet majiteľov, zanedbanú údržbu a vysoký kilometrový nájazd) a hnevajúca elektronika.

Výhoda je ale naopak to, že keď sa ti jeden Peugeot 206 pokazí, za 700 € kúpiš druhy a jazdíš veselo ďalej. Ak to chceš ale brať vážne, odporúčame ti verziu, ktorá prišla na prelome rokov 2009-2010 a nesie označenie 206+ (niekedy aj 206 Plus).

Ponúka o čosi mladšie krivky, modernejšiu techniku no vo svojej podstate ide stále o ten legendárny Peugeot 206, ktorý prišiel na trh ešte v roku 1998. Výhodou je tiež mladší interiér, ktorý ale stále vychádza z originálu. Auto samozrejme kúpiš do spomínanej hranice 3 000 €. Výborné motory 1.4 HDi (50 kW) a 1.4i (55 kW) zabezpečia slušnú dynamiku, dobrú spotrebu a taktiež spoľahlivosť. Najslabšej verzií 1.1 (44 kW) sa radšej vyhni. Hoci je 206-tka ľahké auto, predsa len potrebuje výkon.

Peugeot 206 Plus
Peugeot 206 Plus má veľmi strohý interiér a iba základné prvky výbavy. Zdroj: Peugeot

A ak chceš niečo väčšie a takisto do 3 000 €, v tejto cenovej kategórii bez problémov nájdeš aj model Peugeot 308, ktorý sa vyrábal od roku 2007 do roku 2013. V tomto prípade sa dočkáš vozidla s veľmi sviežim dizajnom a dobrými jazdnými vlastnosťami.

Peugeot 308
Peugeot 308 je väčší a aj napriek svojmu veku vyzerá stále sviežo. Pozor však na technický stav. Zdroj: Peugeot

Peugeot 308 je v podstate vyššia trieda, ako Peugeot 206 a Peugeot 207. Aj vďaka tomu ponúka vyšší komfort na palube a tiež možnosť bohatej príplatkovej výbavy. Pri výbere treba myslieť na to, že je to „Francúz“ a tak si musíš dať pozor na dobrý technický stav, aby ťa nezruinoval servis. Ak však narazíš na dobrý a udržiavaný kúsok, budeš prekvapený, aká je 308-mička dobré auto.

Peugeot 308
Peugeot 308 prináša priestranný a dobre spracovaný interiér. Vo výbave nájdete aj navigáciu či dvojzónovú klimatizáciu. Zdroj: Peugeot

Peugeot 308 sa predával s mnohými motorizáciami. Odporúčame klasické verzie 2.0 HDi vo verziách 100 kW, 103 kW a 120 kW. Takisto je dobrou voľbou menšia 1.6 HDi s výkonom 68 kW a 82 kW, no pri nafte treba myslieť na pravidelnú výmenu oleja sa preplachom a tiež kratšie servisné intervaly. V opačnom prípade hrozí, že budete jazdiť „pokladničke“.

Zo zástupcov benzínových agregátov vyberajte 1.6 VTi s výkonom 88 kW. Dobrou voľbou môže byť aj slabšia verzia 1.4 VTi s výkonom 70 kW a 72 kW, no Peugeot 308 váži 1,4 tony a treba si uvedomiť, že motor bez podpory turba sa môže s takouto hmotnosťou už trochu trápiť. Rovnako neodporúčame preplňované verzie 1.6 THP s výonom 110 kW a 115 kW. Ich spoľahlivosť á veľmi zlú povesť.

Comments are closed.