Elektromobily vyzerajú ako trend súčasnej doby. Každá automobilka chce ponúkať svoje „najlepšie“ riešenie a tvári sa akoby práve objavila svet. Dnes vám ukážeme malé Talianské autíčko, ktoré bolo plne elektrické už dávno pred prvým Priusom. Nadčasový elektromobil z roku 1974 si hovorí Zagato Zele. Má špecifický tvar a zaujímavé technické údaje! 

Nadčasový elektromobil z roku 1974

Spoločnosť Zagato svoje malé elektrické mestské autíčko po prvý krát predstavila ešte na autosalóne v Ženeve. Písal sa rok 1972 a keď ho ľudia zazreli, vyvolalo im vrásky na čele. Povedzme si na rovinu. V čase, kedy automobilky tlačili na krivky automobilov prišlo Zagato a predstavilo zvláštny tvar s modelom Zele.

Nemôžme povedať, že bolo vyslovene škaredé, nebolo však úplne bežné. Ľudia veľmi nechápali, čo sa snaží Talianská firma s modelom dosiahnuť. Pochopili to ale o rok neskôr, kedy prišla veľká ropná kríza a ceny benzínu drasticky vzrástli. Zagato začalo rok na to produkovať male elektrické Zele. Stalo sa najdôležitejším automobilovým riešením roku 1974!

Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Autíčko skoro nemá predok ani zadok, tvorí ho vlastne iba stred. Žiaden kufor ani kapota – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Ovládanie elektromobilu bolo možno trošku odlišné od toho, na čo sme zvyknutí dnes – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Strohý interiér plnil svoju funkciu dokonale – ioty.sk

100% pohon na elektriku a odľahčené

Žiaden hybrid, žiaden spaľovací motor. Tento malý, nadčasový elektromobil z roku 1974 prinášal 100% elektrický pohon tak ako dnešné vozidla spoločnosti Tesla. Hoci nemôže mať také parametre už tak ide o dosť zásadný projekt. Stačí si len povedať, že toto malé mestské autíčko má dnes 44 rokov! Označenie nesie ako „1000“. Číslo symbolizovalo príkon, ktorý mal k dispozícii jeho elektromotor Marelli.

Inžinieri už v tej dobe vedeli, že ťažké batérie musia niečim vyrovnať. Presne preto odľahčili karosériu, ktorá je vyrobená zo skeletových vlákien a položená na klasickom oceľovom ráme. Autíčko bolo odvodené od vozidiel Fiat 500 a Fiat 124. Nájdeme v ňom celkovo štyri 12 voltové batérie. Nabíjanie prebieha jednoduchým zapojením priamo do hlavného napájacieho zdroja pomocou transformátora. Maximálna rýchlosť Zagata Zele je len 25mph (40km/h). Na mestské presuny to však stačí. Dojazd pri plnom nabití predstavoval až 80 kilometrov. To je pri niečom tak malom a hlavne tak starom dnes už skoro nepredstaviteľné.

Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Nabíjanie sa nachádzalo v zadnej časti – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 mal takúto konzolu s budíkmi – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Volant, ovládač a pedále. Nič viac, nič menej – ioty.sk

Jednoduché riešenia

Autíčko malo byť čo najjednoduchšie. Jeho účel bol jediný. Dostať 2 osoby z jedného miesta na druhé. Preto je tu len to, čo auto naozaj potrebuje na svoju prevádzku. Žiadne kúrenie, žiadna klimatizácia. Vetranie bolo umožnené len otvorením okna. Nie však pomocou kľuky ale jednoduchého posunutia. Predsa len to ušetrilo nejaké drobné a hlavné zopár kíl. Zavesenie dverí bolo riešené na vonkajšej strane karosérie, taktiež šlo o čo najlacnejšie a najefektívnejšie riešenie. Ak sa pýtate, kde Zagato zobralo svetlá, odpoveď je úsmevná. Sú to svetlá z obdobných katalógov s náhradnými dielmi.

Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 používal na miesto vlastných svetiel tie z katalógu pre náhradné diely – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Okná sa otvárali posúvaním, nie rolovaním – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Blatníky vyzerajú možno trošku smiešne – ioty.sk

11 rokov u pôvodného majiteľa

Tento konkrétny kúsok, ktorý môžte vidieť na fotkách pochádza práve z roku 1974 a jeho pôvodný majiteľ ho pravidelne používal celých 11 rokov. Predal ho až v roku 1985, kedy sa ho po sebe ujali 2 súkromné zbierky. Následne prišiel súčasný majiteľ, ktorý vozidlo odkúpil a v roku 2011 kompletne zreštauroval.

Čo poviete na takéto riešenie z pred 44 rokov? Páči sa vám? My si myslíme, že aj napriek nie príliš vábivému tvaru spĺňa plne účel, na ktorý bolo toto autíčko navrhnuté. Hoci neprináša žiadne prvky bezpečnosti, takže jazda v ňom môže byť rizikom, keby boli všetky mestské autá takto smiešne maličké, možno by to ani nebolo nebezpečné. Toto je jednoducho nadčasový elektromobil z roku 1974. Čo poviete? Šli by ste do toho 44 rokov dozadu?

Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Takéto malinké kolesá môže mať len nadčasový elektromobil z roku 1974 – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Logo automobilky – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Upozornenie na elektrický pohon na obdobnej nálepke – ioty.sk
Nadčasový elektromobil z roku 1974 - ioty.sk
Takto vyzerá výrobný štítok. Toto Zagato bolo vyrobené ako 189. – ioty.sk