Volvo sa opäť ukazuje ako líder v oblasti automobilového dizajnu a technológií. Model XC90, ktorý má v aktuálnej druhej generácii už takmer desať rokov stále dominuje v segmente luxusných SUV a teraz dostal pre modelový rok 2025 prepracovaný dizajn. Pod novým telom sa však skrývajú staré komponenty.
A hoci to na prvý pohľad môže pôsobiť ako úplne nová generácia vozidla, opak je pravdou. Volvo do svojho ikonického modelu vnieslo množstvo nových technológií a dizajnových prvkov, ktoré ho posúvajú na vyššiu úroveň, no stále zakladá na vozidle, ktoré prišlo na trh ešte v roku 2015, v roku 2019 bolo mierne modernizované a dodnes je extrémne úspešné.
Nové Volvo XC90 bolo inšpirované elektromobilom
Nie je žiadnym tajomstvom, ža švédska automobilka verí, že elektromobily budú hrať v jej produktovom portfóliu v budúcnosti ešte silnú rolu. Aj preto pred pár mesiacmi predstavila úplne nové Volvo EX90 s čisto elektrickým pohonom, o ktorom sme si mysleli, že možno aj úplne nahradí aktuálny model XC90. To sa ale našťastie nestalo.
Výrobca namiesto toho mierne prepracoval svoj najväčší model a pri jeho návrhu vychádzal z dizajnových prvkov použitých práve v elektromobile EX90.
Vďaka tomu sa do faceliftu preniesli výraznejšie predné svetla v štýle „Thorovho kladiva“ ale aj celkom nová predná maska, ktorá pôsobí citeľne modernejšie a elegantnejšie.
Jemne prepracované však boli aj zadné svetlá či niektoré ďalšie detaily, aby motoristi vedeli okamžite rozlíšiť, že ide o nové Volvo XC90 alebo jeho starú verziu.
Ak sa vám tento model páčil doteraz a považovali ste ho za nestarnúci, čo naň musíte hovoriť teraz? Z nášho pohľadu trafili dizajnéri klinec po hlavičke!
Facelift Volva XC90 prekvapí brutálnou dynamikou
Slováci si budú môcť zaobstarať nové Volvo XC90 v dvoch samostatných verziách. Tou cenovo dostupnejšou bude základný benzínový model s označením B5, ktorý ponúkne 2.0 štvorvalcový motor s výkonom 250 koní a 360 Nm.
Ide o dostatočné hodnoty na to, aby takmer 2,1 tonový „tank“ vystrelili z 0 – 100 km/h už za 7,7 sekundy. Ako to už pri automobilke Volvo býva, maximálna rýchlosť je z dôvodu bezpečnosti elektronicky obmedzená na 180 km/h. Poteší však údaj o priemernej spotrebe, ktorá by sa mala pohybovať na úrovni od 8,5 do 9,2 litra.
Nové Volvo XC90 by malo byť dostupné aj vo výkonnejšej benzínovej verzii s označením B6. Opäť by malo ísť o dvojlitrový radový štvorvalec a jeho výkon dosiahne až 300 koní. Smutné však je, že toto prevedenie nie je určené pre slovenský trh.
Volvo XC90 T8 bude ponúkne 455 koní
Naopak, ak budete túžiť doslova po takete, budete si môcť zaobstarať Volvo XC90 T8, ktoré dostane dvojlitrový štvorvalec s výkonom až 310 koní a elektromotor s výkonom 145 koní. Celková systémová sústava by mala dosiahnuť poctivých 455 koní a maximálny krútiaci moment až 709 Nm vďaka čomu vozidlo akceleruje z 0-100 km/h len za 5,4 sekundy.
Volvo navyše hovorí o priemernej spotrebe od 1,2 do 1,6 litra na sto kilometrov. Pripočítať k nej však treba aj spotrebu elektrickej energie, ktorá sa v takomto prípade pohybuje od 19,4 do 21,4 kWh.
Celková kapacita batérie je v tomto plug-in hybride 18,8 kWh s tým, že využiteľná kapacita je 14,7 kWh. Akonáhle sa sústava vybije, vozidlo bude schopné jazdiť aj na benzínový motor, pričom výrobca v takomto prípade počíta so spotrebou od 7,7 do 8,6 litra. Na jedno nabitie prejde čisto elektricky od 71 do 89 kilometorv. Negatívom je vyššia hmotnosť v porovnaní s verziou B5. Narástla až na 2 297 kilogramov.
Ešte doplníme, že obe motorizácie ponúkajú pohon všetkých štyroch kolies a sú spárované výhradne s osemstupňovými automatickými prevodovkami.
Starý interiér s novým displejom a vyšším rozlíšením
Interiér nového Volva XC90 tiež prešiel niekoľkými zmenami. Najvýraznejšou je nový centrálny 11,2-palcový dotykový displej, ktorý ponúka o 21 % vyššie rozlíšenie než jeho predchodca.
Všetky najpoužívanejšie aplikácie, ako sú mapy, média a telefón, sú teraz dostupné priamo na domovskej obrazovke, čo výrazne zjednodušuje ovládanie. Volvo aj v tomto prípade stavilo na operačný systém od spoločnosti Google, pričom majiteľom umožní vykonávať bezplatné internetové aktualizácie softvéru.
Volvo navyše nikdy nezabúda na komfort ani na ekológiu. V interiéri nájdete množstvo recyklovaných materiálov, ktoré nielenže pôsobia moderne, ale sú aj šetrné k životnému prostrediu.
Navyše je tu aj extrémne sofistikovaný vzduchový podvozok (za príplatok). Vozidlo s ním dokáže sledovať, respektíve skenovať povrch vozovky a následne upraviť reakcie podvozka až päťstokrát za sekundu, vďaka čomu má posádka na palube maximálny možný komfort.
V prípade zmeny jazdných režimov je možné svetlú výšku podvozka zvýšiť až o štyri centimetre alebo naopak znížiť o 2 centimetre z východiskovej pozície.
Všetko super, len tá mastná cena by mohla byť nižšia
Nové Volvo XC90 vyzerá úžasne, predpokladáme, že aj úžasne bude jazdiť no jeho cena pochopiteľne nebude nízka. Zatiaľ síce nebola zverejnená pre slovenský trh, no aktuálny model vychádzajúci z druhého faceliftu štartuje na čiastke takmer 88-tisíc eur.
Pokiaľ si ho potom nakonfigurujete ku obrazu svojmu, lusknutím prsta sa viete dostať aj na 112 000-tisíc eur a uznajte sami, že to už nie je málo peňazí. Nechajme sa prekvapiť, v akej cenovej relácii sa bude pohybovať nástupca. Sme na to veľmi zvedaví.