2Škoda Octavia I (1996-2010)
Čo by to bol za rebríček, keby nezačínal Škodou Octavia. Je to asi najlegendárnejšie auto v našich končinách a do dnešného dňa sa ti nestane, že by si sa prešiel pred bytovkou po parkovisku a podobné vozidlo si nenašiel. Autíčka sú obľúbené nie len pre svoju praktickosť (obrovský kufor a množstvo odkladacích priestorov) ale aj vďaka kvalitnému dielenskému spracovaniu a odolným motorom, najmä vo verzii 1.9 TDI.
Vtipy na margo tohto agregátu počul už zrejme každý z nás, ale faktom zostáva, že je to motor s vysokou odolnosťou (vydrží státisíce kilometrov) a hlavne nízkou spotrebou. Pokiaľ treba s Octaviou dokáže stále slušne hýbať takže nikoho nebudete brzdiť.
Kupuj modely po facelifte, najlepšie zo Slovenska
Pokiaľ ideš kupovať Octaviu I, najlepšie urobíš, pokiaľ sa rovno vyhneš predfaceliftovej verzií, ktorá sa vyrábala až do roku 2001. Potom prišla modernizácia, ktorá vozidlo po vizuálnej stránke veľmi prospela.
A keďže sú už aj prvé faceliftové kúsky poriadne staré, dáme ti ešte jeden tip. Hľadaj vozidlo Škoda Octavia s označením „Tour“. Išlo o modely, ktoré sa predávali od roku 2004 do roku 2010 ako cenovo dostupnejšia alternatíva pre tých, ktorí nechceli druhú generáciu Škody Octavia vyrábanú práve od roku 2004.
Nafta
Pri hľadaní odporúčame vyberať naftové agregáty, ktoré ponúkajú výkon 66 kW, 74 kW, 81 kW a 96 kW. Bola tu aj legendárna a veľmi spoľahlivá verzia 1.9 SDI, avšak motor bez turba Octaviu veľmi nerozhýbal. Výkon na úrovni 50 kW bol skrátka nedostačujúci a aj keď sa takáto Octavia odmenila ešte lepšou spotrebou, z nášho pohľadu je lepšie sa tejto motorizácii vyhnúť. Veď akcelerácia z 0-100 km/h trvala 18,9 sekundy…
Benzín
Z benzínových jednotiek tu bolo veľa motorov od 1.4 (44 kW) po 1.8 T (132 kW). Odporúčame predovšetkým motor 1.6i s výkonom 74 kW, nenáročnou údržbou a slušnou spotrebou. Oplatí sa ale pozerať sa aj po motore 1.8T s výkonom 110 kW, prípadne rovno verzii RS, ktorá bola osadená najvýkonnejším 1.8 T (132 kW).
Určite nebrať 1.4 44 kW. Motor bol poriadne zastaralý už v dobe kedy prišiel na trh. Silnejšia verzia 1.4 s výkonom 55 kW tiež výkonom neohúrila a Octavii nestačila. V ponuke bol aj motor 1.8 20V 92 kW, ktorý je známy horšou dynamikou a vyššou spotrebou. Týmto motorizáciam sa preto radšej vyhni.
Najlepšie je pokiaľ kupuješ vozidlo od niekoho, koho dobre poznáš, prípadne poznáš históriu vozidla. Pokiaľ bolo kúpené na Slovensku, stále sa dajú overiť kilometre. Tieto automobily bývajú častokrát živnou pôdou pre podvody a veľa Octavií je preto stočených. Auto sa vyznačovalo aj veľmi dobrou odolnosťou voči korózii. Výhodou je tiež lacný servis a dostupnosť množstva náhradných dielov, ktoré sú taktiež cenovo dostupné.
Výbava a technológie na palube
Pokiaľ sa chceme zmestiť do limitu rebríčka „4 najlepšie autá pre študenta do 3000€“ asi tu veľmi o výbave hovoriť nemôžeme. Vozidlo technicky pochádza ešte z minulého tisícročia a lacnejšie verzie majú logicky horšiu výbavu ako tie drahšie.
Pri troche šťastia však narazíš na model s Automatickou klimatizáciou, 4x elektricky ovládanými oknami, tempomatom či originálnym rádiom. Ak by si mali veľké šťastie, robila sa aj verzia Laurin&Klement. Tá ponúkala kožené sedadlá, Xenónové svetlomety, vyhrievané sedadlá, navigačný systém, lepší audiosystém a mnoho iného.
Na palube toho teda môžeš mať skutočne veľa vrátane asistenčných systémov ako ABS a ESP. Toto vozidlo získalo v nárazových testoch Euro NCAP 4 z 5 hviezdičiek. Dá sa teda povedať, že s vyššie uvedenou sumou získaš aj slušnú bezpečnosť. Pekný kúsok ti pri správnej údržbe verne poslúži ešte niekoľko rokov.
Nespomenuli sme aj fakt, že Octavia je k dispozícii ako obľúbené kombi. Kombinovať sa navyše dá so 4×4. Ak by chcel niekto niečo ostrejšie, nech hľadá model RS s motorom 1.8T a výkonom 132 kW.
Pri troche šťastia sa ti možno podarí nájsť auto za spomínaných 3 000 €, prípadne ponuku, ktorá bude o pár stovák presahovať túto čiastku. Pri RS-ách ale obrovský pozor práve na technický stav a históriu. Na druhej strane sa môžeš tešiť zo športových kožených sedačiek, športového volantu a tiež xenónových svetlometov, ktoré boli štandardom.
Alternatíva – Máme ich hneď niekoľko
Neboj sa, nezjednodušíme si to ďalšími vozidlami v rebríčku, ktoré sú veľmi podobné Octavii. Ešte predtým si však dajme do pozornosti Škodu Octaviu II. generácie, ktorá v tých najlacnejších verziách už aj v dnešnej dobe môže podliezať čiastku 3 000 €.
Na druhej strane si však pri týchto autách treba dať obrovský pozor na ich technický stav, koróziu, počet najazdených kilometrov a tiež históriu. Za nás je určite lepšie kúpiť model Škoda Octavia I. generácie Tour v dobrom stave, ako Škoda Octavia II. generácie v zlom stave. Všetko to na konci dňa odnesie tvoja peňaženka. Späť však k alternatívam…
Pokiaľ nechceš Škodu, môžeš si kúpiť Volkswagen. Golf MKIV stojí na rovnakej platforme a ponúka veľmi podobnú paletu motorov ako aj možnosti výbav. Za stanovenú sumu sa dá nájsť niekoľko veľmi pekných kúskov, ktoré radi poslúžia.
Na rovnakej platforme je postavený aj Seat Leon a keď už sme spomenuli Golfa, do hľadáčika sa ti môže dostať aj jeho piata generácia. Pri nej však platí to isté, ako pri Octavii 2. generácie.
Škoda Fabia II môže byť ešte lepšia voľba
Do zoznamu alternatív sa nám dostala aj Fabia, konkrétne jej druhá generácia. Tú prvú zoženieš aj hlboko pod rozpočet 3 000 €. Dvojková generácia, ktorá sa vyrába od roku 2007 sa dá v slušnom stave s dobrým nájazdom nájsť už od 2 500 €. Je to pri tom oveľa modernejšie auto, ktoré síce nikdy nevyhralo žiadnu súťaž krásy, no opäť ťa odmení nízkou spotrebou, spoľahlivosťou a nenáročným servisom.
Máme tu aj alternatívy ako Polo či Ibiza tejto istej generácie (sú postavené na rovnakej platforme podobne ako Golf a Octavia). Vždy ale treba myslieť na to aby malo auto reálny nájazd (čo je dnes už veľmi ťažké dokázať) a aby bol motor, prevodovka a podvozok v poriadku.
Tieto vozidlá veľa dielov zdieľajú a to je obrovská výhoda pri ich servise. Treba však zdôrazniť, že Fabia je menší model a z nášho pohľadu je vhodnejší skôr do mesta či na kratšie trasy. Ak často cestuješ po diaľnici, v hľadáčiku by ti mala zostať Octavia, Golf alebo Leon.
Comments are closed.